Hopp over

Ofte stilte spørsmål


1. Hva betyr "Som ny"?

Svar: En mobiltelefon som klassifiseres "Som ny" kan være returnert fra tidligere kunde pga ødelagt emballasje, returnert på angrefrist, reparert av leverandør og lignende. Alle våre mobiltelefoner har gjennomgått en kvalitetskontroll før de legges ut for salg.

Kvalitetskontrollen innebærer blant annet sjekk av:

  • Av og på-knapp
  • Mobilens knapper og berøringsskjerm
  • Nettverk og wifi-tilkobling
  • Kamera (front og bak)
  • Høyttalere og mikrofon
  • Komponenter for væskeskade

2. Er det trygt å kjøpe en mobiltelefon som klassifiseres "Som ny"?

Svar: Ja, det er like trygt som å kjøpe en ny mobiltelefon.

3. Hvor kommer en mobiltelefon som klassifiseres "Som ny" fra?

Svar: En mobiltelefon som klassifiseres "Som ny" er kommet i retur i forbindelse med bruk av angrerett via en av våre samarbeidspartneres salgskanaler.
Produktene er opprinnelig levert ut fra oss og er maks brukt i 14 dager.


4. Hva kan jeg forvente av en telefon i kategorien "Svært god stand"?

Svar: Først og fremst er det store penger å spare her.
Dette er telefoner som er kvalifisert og kategorisert innenfor "grade A" i kategoriseringssystemet som benyttes i brukthandel av elektroniske varer.
Telefonene er meget pent brukt og innehar minimalt med slitasje.
Alt av funksjoner er testet og skal selvfølgelig fungere optimalt.


5. Hva kan jeg forvente av en telefon i kategorien "Meget god stand"?

Svar: Her er det oftest ytterligere penger å spare.
Dette er telefon som er kvalifisert og kategorisert innenfor "grade B" i kategoriseringssystemet som benyttes i brukthandel av elektroniske varer.
Telefonene er pent brukte og innehar normal slitasje. De kan derimot inneha noen riper på display/bakdeksel, men disse kan kun sees tett på telefonen.

6. Hvordan er batterikapasiteten på mobiltelefonene?

Svar: Batteriets tilstand kan variere fra telefon til telefon og spesielt mellom graderingene. I kategorien "Meget god stand" har telefonene hatt en lengre brukstid enn de andre kategoriene. Varene er altså brukt mer og har gjennomgått flere ladesykluser. Dette vil gjøre at enkelte varer har en lavere batterikapasitet enn andre.

Dersom en vare har lavere enn 80% batterikapasitet anbefaler vi batteribytte.
Dersom varen har høyere kapasitet enn 80% så skal det klare å yte 100% og dermed vil man ikke merke noe dårligere funksjonalitet enn en helt ny vare.

I kategoriene Svært god stand og Som ny skal batteriet være tilnærmet likt fabrikknytt. I kategorien Helt ny er batteriet helt nytt.

7. Sparer jeg penger på å kjøpe brukt?

Svar: Ja, uten tvil.

8. Hvordan vet jeg at det ikke er stjålet produkt?

Svar: Alle produkter som selges via Teleoutlet er tidligere solgt via en av våre samarbeidspartneres salgskanaler og returnert på bakgrunn av f.eks angrerett tilbake til Teleoutlet. Teleoutlet har ikke kjøpt produktene av privatpersoner for videresalg via www.teleoutlet.no. Teleoutlet garanterer at ingen produkter er stjålet.

9. Er det noen fordeler med å kjøpe brukt?

Svar: Ja, prisen. Mye lavere pris enn et produkt som er helt nytt. Samme garanti og samme service. I tillegg så er det ingen bindingstid knyttet til et abonnement når du kjøper noe via Teleoutlet.

10. Hvor lang leveringstid er det?

Svar: Leveringstid avhenger av hvor i landet ordren skal leveres. Normalt skjer levering i løpet av 2-4 arbeidsdager.

11. Når kommer varer inn på lager igjen?

Svar: Lagerstatus er vanskelig å forutse ettersom det avhenger av hva vi får i angrerett eller reparert fra leverandør. Her må man rett og slett bare inn og se hva som finnes til en hver tid.

12. Har jeg garanti- og reklamasjonsrettigheter på produktet?

Svar: Ja, på lik linje som om du skulle kjøpt et helt nytt produkt.

13. Kan jeg returnere produktet hvis jeg ikke er fornøyd?

Svar: Du kan angre ditt kjøp i henhold til angrerettens bestemmelser og returnere produktet. Produktet og all emballasje skal leveres tilbake slik du mottok det fra oss.

14. Har jeg angrerett på min bestilling hos dere?

Svar: Ja, når du kjøper som privatperson har du rett til å angre ditt kjøp via Teleoutlet.

15. Kan jeg hente varen på lageret?

Svar: Nei, varen må sendes i posten da vi ikke har noe kundemottak hos oss.

16. Må jeg hente pakken fra Teleoutlet selv?

Svar: Nei* Se lenger ned for postens regler for utlevering.

17. Er telefonen operatørlåst?

Svar: Nei, alle telefonene selges uten operatørlås.

Når andre skal hente verdipost for deg
Med unntak for Personlig Utlevering Mottakingsbevis (PUM), som ikke kan utleveres til andre enn adressaten personlig, kan dette ordnes på følgende måter:

Kvittering på meldeseddelen
Du kvitterer på meldeseddelen og lar henteren få med seg legitimasjon som dokumenterer at det virkelig er din underskrift.

Også henteren underskriver med sitt navn på meldeseddelen og legitimerer seg etter vanlige regler. Den om henter for deg underskriver med sitt navn på meldeseddelen/signaturplaten. Kundebehandleren kan da kontrollere denne underskriften mot underskriften på fullmakten som oppbevares på postkontoret. Postkontoret har fullmaktskort og kan gi deg flere opplysninger om denne ordningen.

Engangsfullmakt
Dersom du ikke selv kvitterer på meldeseddelen skriver du en fullmakt til den som skal hente sendingen for deg. Henteren kvitterer med sitt navn på meldeseddelen og foreviser:

  • Fullmakten
  • Adressatens legitimasjon som dokumenterer rett underskrift på fullmakten
  • Egen legitimasjon etter vanlige regler.

En engangsfullmakt skal være godt leselig og skal inneholde:

  • At det dreier seg om fullmakt
  • Hvem som har gitt fullmakten
  • Hvem fullmakten er gitt til
  • Hva fullmektigen har fått fullmakt til
  • Hvor og når fullmakten er utstedt
  • Fullmaktgiverens underskrift.

Du lar henteren få med seg legitimasjon som dokumenterer at underskriften på fullmakten virkelig er din.

Ektefeller/Registrerte partnere/Samboere
Når en ektefelle, registrert partner eller samboer skal hente verdipost og penger for den andre parten, gjelder vanlige krav til fullmakt. Er det aktuelt for en ektefelle, registrert partner eller samboer å kvittere for verdipost og penger til den andre parten over tid, er det viktig å opprette varig eller tidsbegrenset fullmakt. Alle er tjent med å ha juridisk holdbare fullmaktsforhold i orden når verdipost og penger skal hentes av andre!

Varig eller tidsbegrenset fullmakt
Dersom noen regelmessig henter verdipost eller penger for deg, bør du utstede en varig eller tidsbegrenset fullmakt på spesielt fullmaktskort.